§1. КОНСИЛИУМ

 New Topic  |  Go to Top  |  Go to Topic  |  Search  |  Log In   Newer Topic  |  Older Topic 
 о штатовском учебнике истории
Author: Ар (---.riskinv.ru)
Date:   04-17-04 04:02

***
Индейцы доказали, что Америку открыли не арабы, а Колумб
Представители американского индейского племени Алгонкин заставили изменить содержание методического пособия по национальной истории для учителей средних школ, в котором утверждалось, что Америку еще до Христофора Колумба открыли арабы, сообщается на сайте газеты Washington Times.
540-страничное пособие, в котором приводятся подобные сведения, было издано пять лет назад. Его используют учителя примерно в 155 американских школах. За это время было распространено более 1200 экземпляров книги.

Согласно книге, арабы не только открыли Америку задолго до Колумба, но также породнились с индейцами, а некоторые из первооткрывателей стали вождями. В книге приводятся имена двух великих вождей Алгонкинов, которых звали Абдул-Рахим и Абдулла ибн Малик.

Директор канадского Национального секретариата Алогкинов Питер Диганджи (Peter DiGangi), который прокомментировал для газеты ситуацию с учебником, заявил, что ни автор книги Одри Шаббас (Audrey Shabbas), ни с правозащитная организация Совет по ближневосточной политике (Middle East Policy Council), не отвечали на его просьбы изменить содержание пособия с ноября 2003 года.

Начиная с этой недели, из всех свежеизданных книг были исключены сведения об арабских индейцах. Главный редактор учебника выступила с заявлением, в котором отметила, что содержание этих глав не соответствует ни письменной истории племени, ни устным преданиям индейцев, и подчеркнула, что с уважением относится к коренным жителям Америки. Однако Шаббас не ответила на вопрос, каким образом эта информация попала в методическое пособие.

URL: http://lenta.ru/oddly/2004/04/16/muslim/

***

 
 Это, конечно, интересно....
Author: Журавлёв (---.odessa.dialup.ukr.net)
Date:   04-17-04 13:24

Тольто вот сильно на дурку смахивает.
Не удивлюсь, если это какая-то запоздалая перепечатка первоапрельского прикола.

Хотя - не удивлюсь, конечно, если и правда.
А, если это правда, то, наверняка, что-то должно быть в сети и помимо этой статейки. Интересно было бы посмотреть на "первоисточник".

 
 Re: Это, конечно, интересно....
Author: Null (---.commit.ru)
Date:   04-17-04 13:57

Да, информация очень интересная и откуда она могла попасть в учебник для школьников.

 
 "первоисточник"
Author: Ар (---.riskinv.ru)
Date:   04-17-04 16:40

http://www.washtimes.com/national/20040416-120208-4455r.htm

***
Textbook on Arabs removes blunder


By George Archibald
THE WASHINGTON TIMES


An Indian tribe has forced distributors of an Arab studies guide for U.S. teachers to remove an inaccurate passage that says Muslim explorers preceded Christopher Columbus to North America and became Algonquin chiefs.
Peter DiGangi, director of Canada's Algonquin Nation Secretariat in Quebec, called claims in the book, the "Arab World Studies Notebook," "preposterous" and "outlandish," saying nothing in the tribe's written or oral history support them.

The 540-page book says the Muslim explorers married into the Algonquin tribe, resulting in 17th-century tribal chiefs named Abdul-Rahim and Abdallah Ibn Malik.
Mr. DiGangi said the guide's author and editor, Audrey Shabbas, and the Middle East Policy Council (MEPC), a Washington advocacy group that promoted the curriculum to school districts in 155 U.S. cities, have been unresponsive to his concerns since November.
But Ms. Shabbas said this week the passage was removed immediately from subsequent copies, and that she was "giving careful and thoughtful attention" on how to notify the 1,200 teachers who have been given copies of the book in the past five years.
"As the editor of the 'Notebook,' when I heard from Mr. DiGangi that a citation in the work was not borne out by either Native American written records or by oral traditions, I was grateful that the statement could so easily be removed," she said.
She did not explain how the false information got into the curriculum.
"There was no [scholarly] peer review," said Mr. DiGangi, who says he was never contacted after lodging his complaint. "It was so outlandish. It never should have gone to press."
Jon Roth, MEPC's program manager, yesterday said the group has decided to remove the two-page chapter called "Early Muslim Exploration Worldwide: Evidence of Muslims in the New World Before Columbus."
"It is not, nor has it ever been, our intention to spread lies or untruths," Mr. Roth said.
Meanwhile, the Thomas B. Fordham Foundation this week issued a report that is critical of "Arab World Studies Notebook."
The study, titled "The Stealth Curriculum: Manipulating America's History Teachers," reviewed many curriculum supplements and "professional development" programs aimed at schoolteachers.
"It appeared that the creation and dissemination of these materials, often through professional development institutes and [teacher] in-service programs, had fallen into the eager hands of interest groups and ideologues yearning to use America's public school classrooms to shape the minds of tomorrow's citizens by manipulating what today's teachers are introducing into the lessons of today's children," the Fordham study concluded.
Mr. Roth said the "Arab World Studies Notebook" is the primary reference text used in the council's program of teacher workshops conducted by Ms. Shabbas, which have numbered more than 268 in 155 cities since 1987.
The book, offered at a markdown of $15 from $49.95, has 90 readings and lesson plans covering the history and culture of the Arab world, the broader Middle East and Islam worldwide. "A lot of teachers use it," Mr. Roth said.
Chester E. Finn Jr., Fordham Foundation president, said the new "cottage industry" of "predigested supplemental materials" and professional development for history and social studies teachers was intended to help teachers who had little or no background in certain areas, and because textbooks are often insufficient.
"How could we expect them to handle complicated and emotionally charged subjects like the Holocaust and figure out what lessons to learn about it? To escort youngsters safely through the thicket of political correctness and ethnic politics that now surrounds such benign holidays as Columbus Day and Thanksgiving?" he asks in the preface of the foundation's report.
The void in teachers' knowledge and instructional materials has been filled by publishers, universities, research groups and think tanks, advocacy groups, cable networks, film producers and itinerant teacher trainers, Mr. Finn said.
"We know staggeringly little about how good these materials and workshops are — how accurate they are, whether the information they present is balanced and accurate. We know even less about the efficacy, value or intellectual integrity of innumerable workshops, institutes and training programs in which teachers participate," he said.
The report, written by Sandra Stotsky, former senior associate commissioner of the Massachusetts Department of Education, described the "Arab World Studies Notebook" as "propaganda."
The chapter written by Ms. Shabbas and Abdallah Hakim Quick claims that Muslims from Europe were the first to sail across the Atlantic and land in the New World, starting in 889, the report says.
"The idea that English explorers met native Indian chiefs with Muslim names in the middle of the Northeast woodlands sounds almost like something a Hollywood film writer dreamed up for a spoof," the report says.
The current 1998 edition of the "Notebook" has "no evidence or documentation to support key historical 'facts' that serve to advance their political views or religious beliefs," the report says.
"One can only wonder if this has ever been questioned by the teachers who use its materials, or if they feel they must agree to any claim made by Muslims as an 'alternative perspective' or risk being labeled insensitive, Eurocentric, or racist."


***

 
 Re: Это, конечно, интересно....
Author: Акимов В.В (213.247.135.---)
Date:   04-18-04 09:51

Уважаемый Журавлев!


Вы пишете по поводу некоего американского учебника:

=Не удивлюсь, если это какая-то запоздалая перепечатка первоапрельского прикола.

Хотя - не удивлюсь, конечно, если и правда.=


Дурость иных ретивых переписывальщиков истории настолько переходит все границы, что иной раз устаешь изумляться.

Так, недавно мне передали (увы, сам не видел, пишу с чужих слов), что в недавно вышедшей книге С.Айвазяна "История России: армянский след" утверждается, что "колыбель русских - Арарат", а Киев основали армянские князья Куар, Шек и Хорен.
Надо будет в историчке поискать сей шедевр. Если найду - подарю идею Фоменко и Носовскому на 1-е мая (оно же - 7 ноября, оно же иудеоэллинское рождество).

С уважением - Акимов В.В.

 
 Re: Это, конечно, интересно....
Author: Акимов В.В (213.247.135.---)
Date:   04-18-04 10:02

Уважаемый Null!

Вы пишете:

=Да, информация очень интересная и откуда она могла попасть в учебник для школьников.=

Как откуда!?
В юморной "поэме" написанной мной накануне Нового Года, некто Кетлер говорит приятелям-ньюхроникам:

"Ну, а вот Меровея вы
Пожалуй, и не трогайте.
Зачем вам хлеб чужой-то красть?
Идея-то французская!
И вам зачем она?
Свои ведь есть во Франции
Такие же ньюхроники;
Умеют чище вашего
Науку извращать.
Еще, поди, обидятся,
Что их идею свистнули
Российские ньюхроники;
Еще и иск вчинят"

Как видите, ньюхроники, извращающие историю, есть не только у нас. Маразматическая книжка о Меровее - "сыне Иисуса Христа" недавно была у нас в продаже.

Теперь, видимо, лавры ньюхроников не дают покоя и некоторым ущербным американцам. Уже туда добралась ньюхронологическая инфекция! Движется по миру со скоростью легочной чумы.

С уважением - Акимов В.В.

 
 Re: Это, конечно, интересно....
Author: Покровский Станислав (---.catv.ext.ru)
Date:   04-18-04 11:03

Во Львове самой старой по датировке и архитектурно самой простой является каменная Армянская церковь.
Может, под армянской гипотезой что-то и есть

 Forum List  |  Threaded View   Newer Topic  |  Older Topic 


 This thread is closed 

phorum.org