Author: AL (212.1.238.---)
Date: 11-30-04 09:57
Мне , наверное , просто не повезло. Или мой поиск дал слишком много ссылок. Я тоже зашел в он-лайн переводчики. Перевел на польский фамилию Мицкевича - и получил , по моему , что-то в районе тысячи ссылок. Понятно , что я там и закопался.
И Скиргиелла из текста Мицкевича набирал. Результат - такой же , как и у Вас.
По литовско-белорусским данным Скиригайло (Шкиригайло) , как я предполагаю - суть Скиргиелл появляется довольно поздно :
<<А король польский Владислав и бысть у великого князя Витовта, и при нем приставися великий князь Витовт месяца октября 23, на память святого Якова, брата господня. И сяде на великое княжение князь великий Швитригайло 12 на Вилни и на ТроцЂх. И княжи великий Швитригайло 2 годы без два месяцей, и при своем княжении отпусти смоленского владыку Герасима во Царьград на митрополию. И не вправляше земли. И Литва же посадиша великого князя Жигимонта Кестутевича 14 на великое княжение на Вилни и на ТроцЂх месяца сентября 1 день. И приде Швитригайло на Полоцк и на Смоленск, и князи руськии и бояре посадиша князя Швитригайла на великое княжение на руськое. И на ту же осень собра силу многу князь великий Швитригайло, и князь великий тверьской Борис Александрович дасть ему брата своего, князя Ярослава, со всею силою своею, и поиде на Литву, и не дошед до Вилни за шесть миль и сташа в Ошмени 15, и ту стояша неделю. Князь великий Жигимонт приде с литовскою силою, и бысть им бои месяца декабря в 8 день, на память святого отца Потапия, в понедЂлок. И поможе бог великому князю Жигимонту, и побиша князя великого Швитригайла, а князи руськии побиша, а иных поимаша: князя ЮрЂя Лыкгвеневича 16 иняша, князя Василия Семеновича 17 яша и князя Федора Одинцевича 18 иняша, пана Дедиголда 19 яша, воеводу виленского, а иных множство побиша и поимаша. Тои же зимы во Друбыи град князь великий Швитригайло собра силу многу руськую и поиде на Литву, и повоеваша Литовской земли множество, и пожЂгоша и полон поведоша. На лЂто ж собра силу многу руськую, и мештер лифанский со всею силою своею и приде ко Швитригайлу на помощь, и князь великий тверской Дасть ему свою силу и поидоша в Литовскукю землю. За полторы мили от Вилни ночовал в Рудомени и поиде к городу, и не доходя Троков и поверне на Старыи Троки 21, а под Троками стоял на Спасов день, а стоял 4 дни, и поиде от Троков искати великого князя Жигимонта и рати литовскои. И стояща во Векшюшках 22 4 дни, и поиде на Русь во свою землю. И приде до Креиву 23, и стояша два дни, взяша Креиво мурованны и сожже, а людеи много посекоша и в полон поведоша, и оттоле придоша к Молодечну 24. И приде к великому князю Швитригайлу вЂсть, што ж идет литва погонею, и князь великий Швитригайло посла на них князя Михайла, киевского воеводу, а и с ним посла иных князей руських. И побиша пана Петраша Монкирдовича 25 и литву, а иных поима на Копачех 2б. И оттоле поиде ко Жеславлю 27, и.Жеславль возьме того же дни, пожже, а людей много в полон поведоша. И придоша ко Смоленску, и возьме град МенЂск и сожже, а люди многи в полон поведоша, мужи и жены. Иде во свою землю а многа зла сотвориша Литовской земли. И придоша ко Борисову 28, и ту изымаша князя Михайла Ивановича Голшанского 2Э и на рЂце на Березине, и послаша его ко городу к Витебску, а тамо повели его втопити в рЂце во Двине под городом под Витебском, а няша его невинно. Не доходя Лукомля 30 за милію, в озерах, мештер поиде во свою землю, в Лифянты 31, а князь великий Швитригайло к Лукомлю, и ту роспусти вои свои, князей и бояр, а сам поиде ко Киеву. На ту же осень князь великий Жигимонт собра силу многу литовскую и ляхи и приде на Литовскую землю, и сташа под Мстиславлем 32 месяца октября 26 день, на память святого мученика Дмитрия, во среду, и стоял три недели, не возьма города, поиде во свою землю. На лЂто ж собрашася Швитригайло со князи руськими и со бояры, и со всею силою руською поиде на Литву, а мештер и своею силою приде на помощь Швитригайлу, и содяша Швитригайлом во Брясловли 33. И божиим повелением паде на землю моча велика, за тым не можаху в Литовскую землю поити. Князь Швитригайло возовратися во свою землю, а мештер во свою землю, и роспусти силу свою, князей и бояр в Полоцку, а сам поиде ко Киеву. На третее лЂто князь великий Швитригайло сожже Герасима митрополита у Витебску. И собраша князь великий Швитригайло у Витебску со руськими князьми и со руськими ратьми, и поиде ко Брясловлю, и ту во Брясловли приде ко Швитригайлу на помоч мештер лифянский со всею своею силою. И поидут от Брясловля по Завелской земли 34 по Завелию к Вилкомирью . Сам князь великий Жигимонт не поиде на Швитригайла, и дасть король 8 сот копей помочи князю великому Жигимонту, и князь великий Жигимонт посла сына своего, князя Михайла 36, на князя Швитригайла. И князь Михайло приде со всею силою литовскою и с ляхи, и бысть им бои со Швитригайлом на Семен день лЂтопроводца, а бися за Вилкомирием реце.
То бог не пособе князю Швитригайлу, што сожже митрополита Герасима, и поможе бог великому князю Жигимонту и его сыну, князю Михайлу. И побиша князя Швитригайла и всю силу его, и многих князей побиша, а иных руками поимаша. Убили братанича его, князя Жигимонта Корбутовича, и князя Ярослава Лыгвенича 3?, иных князей много побиша, и князя Михайла Болобана Семеновича, и князя Данила Семеновича Голшанского, и князя Михайла вяземского Воловича, и иных князей много побиша, а руками изымаша князей 40 и 2. На имя изымаша князя Ивана Володимеровича 38 киевского и брата его князя Федора Корбутовича 39, а лифянского мештера самого убиша, и ланмаршалка, иных куторов много побиша, и всих лифянт перебиша, а иных живых переимаша, нечто ся их мало остало. И много иных госте перебиша, рукужан и сляжан и чехов, а иных руками поимаша.>>
А вот "Сказание о князьях Владимирских" есть глава и о литовских князях. И там "Сказание" почему то числит Скиригайло в перечене сыновей Гедимина (Гигименика)!!!
<<Родословие великих князей литовских. В год 6830 (1322) некий князек, по имени Витянец, из рода смоленских князей, плененный безбожным Батыем, бежал из плена и поселился в Жмудской земле у бортника. И взял у него дочь в жены себе и прожил с нею тридцать лет, и были они бездетны. И убило его громом. И после князя Витенца взял жену его за себя раб его, конюх, по имени Гегименик. И родил от нее семь сыновей: первый — Наримантик, второй — Евнутик, третий — Ольгердик, четвертый — Кейстутик, пятый — Скиригайлик, шестой — Кориадик, седьмой — Мантоник>>.
Но ранее я давал выдержку из :ЄВРЕЇНОВСЬКИЙ ЛІТОПИС :
"Книга Великого княжества Литовскаго и Же[мо]ицкого"
<<И пребываючи великому князю Кгидимину при старости своеи, сплодил седмь сынов, а осмую дочь, именем Анну, которую дал в Ляхи в жену сыну Казимерову Владиславу. И пребывающе в великои старости своеи, и при своем животЂ раздЂлил всЂх сынов своих, и пять сынов своих посади на удЂлех: старЂишаго сына Мантвида на Карачеве да на СлонимЂ, a Наримонте \л.471.\ на Пинску, a Олгрирда Э на КрЂкове Ю, a князь витепскии сынов Я не имЂл, толко одну дочь, и он дал за него дочь свою и приня его в землю Витепскую. Коярту А дал Новъгородок, Люборту Володимер и Луческ, и землю Волынскую. A тЂх дву сынов посадил своих на великих княжествах: Евнутя на столцы своем на ВилнЂ и на Великом княжест†Литовском, a Кестутя на ТроцЂх и на всеи земли Жемоитцкои. РаздЂливши их и умре.>>
Тут явная разноголосица. Книга ВКЛиЖ Мантвида считает старшим сыном - наше же , "Сказание о князьях владимирских" - некого Мантоника ( Мантвид ??) , считает младшим. В книге ВКЛиЖ - Коярт - в СКВ - Кориадик. Ну , и совсем эти источники разошлись по Люборту - Скиригайлику.
Хочется думать , что А.С. Пушкин , который , как видно из его произведений - весьма интересовался историей, при переводе баллады Мицкевича обнаружил это несоответствие , и , не зная , чему отдать предпочтение - выбрал третий путь : ни вашим , ни нашим . Ввел в стих некого Паза. Я , так думаю , что при своем поэтическом гении , А.С.Пушкин вполне мог в состав стиха включить хоть Люборта , хоть Скиригайлика , хоть чорта лысого - и всё было бы на высшем уровне.
А здесь - неразрешимая дилемма. Поставить под сомнение Сказание о князьях Владимирских и руководствоваться исключительно книгой ВКЛиЖ - значит проявить непатриотичность , а то и более. У Пушкина же и без этого проблем с властью хватало. Но полностью отбросить список князей из книги ВКЛиЖ , он , по видимому , не решился. Наверное , как человек , много и серьёзно писавший на исторические темы ( разгадал подделку псевдобалканского цикла баллад П.Мерисме "Гусли" ), увидел в книге ВКЛиЖ достаточно серьёзный источник, чтобы его вот так запросто проигнорировать. Вот и вышло ...что вышло.
Сообщение отредактировано (30-ноя-04 10:25)
|
|